Ogólnopolska konferencja naukowa
26-27 maja 2017
Laboratorium Techno-Humanistyki
Kolegium "Artes Liberales"
Wydział “Artes Liberales”
Uniwersytet Warszawski
ul. Dobra 72, Warszawa
Wychodzimy z założenia, że ateizm z wielkim trudem znajduje w Polsce miejsce w debacie publicznej, a jeśli już udaje mu się tam przedostać, to raczej w kontekście sporu o wyobrażenia religijne niż filozoficznej dyskusji. Żyjemy w kulturze redukującej konieczną dla rozwoju społecznego sferę publiczną do stwierdzania faktów, a nie do budowania refleksyjnego odniesienia tak do nich, jak i do pojęć określających nasz stosunek do kwestii symbolicznych, reguł etycznych i estetycznych oraz polityki.
W Polsce kultywowane są trzy wielkie tradycje filozoficzne. Po pierwsze, jest to tradycja Szkoły Lwowsko-Warszawskiej, kontynuowana przez tych jej członków, którzy z różnych względów znaleźli się po wojnie w Polsce. Ta tradycja myśli o ateizmie raczej w kategoriach nauki, a nie filozofii. Ateizm jest tu synonimem neutralności światopoglądowej, bez konsekwencji dla sfery publicznej. Po drugie, mamy silny nurt filozofii, instytucjonalnie związanej z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim, dla którego ateizm jest „granicą myślenia”, a nie jego generatorem. Wreszcie trzecia tradycja – fenomenologiczna – związana początkowo z osobą Romana Ingardena, myślała o ateizmie w kategoriach transcendentalnych warunków możliwości, a nie materialnych konsekwencji. Być może jedynie Warszawska Szkoła Historii Idei, począwszy od studium Leszka Kołakowskiego nad Spinozą, przez monografię Bronisława Baczki o Rousseau, po refleksje nad źródłami nierówności między ludźmi w tekstach Krzysztofa Pomiana oraz obecnością Hegla i Marksa w tekstach Marka Siemka, zmierzała do próby przemyślenia politycznego i społecznego kontekstu ateizmu w Polsce, tj. jego materialnych, społecznych i politycznych warunków.
Szanując różnorodność naszych przekonań oraz mając na względzie wolność sumienia, my - niżej podpisani organizatorzy konferencji – twierdzimy, że istnieje nie tylko potrzeba, ale i konieczność myślenia ateizmu w Polsce. Polsce potrzeba nie tyle więcej świąt, ile więcej ateizmu. Dlaczego? Na to pytanie, odpowiadają kolejne zagadnienia, do których przemyślenia, mamy ochotę Państwa zaprosić. W szczególności chodzi nam o przemyślenie następujących problemów:
Tytuł konferencji, zgodnie z intencją organizatorów, stanowi zaproszenie do debaty nad intelektualną, społeczną i instytucjonalną rolą ateizmu w Polsce. Pytanie nadrzędne proponowanej refleksji brzmi: „Jakiego rodzaju ateizmu Polska potrzebuje?”. „Myśleć”, „pomyśleć” i „przemyśleć” ateizm to nade wszystko „domyśleć się” treści jego pojęcia.
Organizatorzy nie przyjmują już zgłoszeń wystąpień.
Laboratorium Techno-Humanistyki
Wydział "Artes Liberales"
Uniwersytet Warszawski
prof. dr hab. Szymon Wróbel (head)
dr Jacek Dobrowolski (IF UW)
dr Ewa Majewska
dr Katarzyna Szafranowska
dr Sebastian Szymański
dr Krzysztof Skonieczny
mgr Jarosław Kopeć
mgr Krzysztof Pacewicz
Zakwalifikowanych uczestników konferencji prosić będziemy o uiszczenie opłaty konferencyjnej w wysokości 200 złotych. Prosimy o wpłaty na konto Wydziału "Artes Liberales" Uniwersytetu Warszawskiego:
Bank Millennium PL 54 1160 2202 0000 0000 6084 9484
z dopiskiem – „ateizm”.
Wprowadzenie wpisowego jest warunkiem finansowego wsparcia stawianym przez instytucje uniwersyteckie i pozauniwersyteckie.
Pobierz pełną księgę abstraktów.
9.00–9.15 – Otwarcie konferencji (Jerzy Axer, Szymon Wróbel)
9.15–9.45 – Wykład otwierający:
Szymon Wróbel, WAL UW, IFiS PAN
Możliwość ateizmu a możliwości ateizmu
9.45–10.00 – przerwa
10.00–11.00 panel pierwszy: Sekularyzacja – teoria i praktyka
moderacja: Ewa Majewska
Janusz Ostrowski, IF UW
Mit sekularyzacji jako kategorii hermeneutycznej
Tomasz Wiśniewski, IH UAM
Ateizm i dylematy postsekularyzmu
11.00–11.15 – przerwa
11.15–12.45 – panel drugi: Ateizm i mistycyzm
moderacja: Katarzyna Szafranowska
Konrad Wyszkowski, MISH UW
Ateizm polski jako ateizm mistyczny
Szura Bruni, WAL UW
Apofatyka, czyli dlaczego o Bogu można tylko milczeć?
Urszula Opyrchał, WF UPJPII
Czy nauczanie Idriesa Shaha może być inspirujące dla niereligijnych Polaków?
12.45–13.00 – przerwa
13.00–14.00 – Rozmowa o ateizmie, teologii, porzuceniu i ocaleniu (Szymon Wróbel, Andrzej Bronk) (zapoznaj się z tezami)
14.00–14.45 – przerwa obiadowa
14.45–16.15 – panel trzeci: (Meta)polityka
moderacja: Krzysztof Skonieczny
Mikołaj Ratajczak, IFiS PAN
Ateizm polityczny: poza uporczywość teologii politycznej
Ewa Majewska, WAL UW
Poza (Bogiem) Ojcem. Kontrpubliczności a demokracja
Tomasz Żuradzki, IF UJ
Sprzeciw sumienia w demokratycznym państwie
16.15–16.30 – przerwa
16.30–17.30 – Wykład gościnny
Krzysztof Pomian (emerytowany profesor CNRS, Paryż, i UMK, Toruń. Dyrektor naukowy Muzeum Europy, Bruksela)
O wierzeniach – w tym o religii i ateizmie
17.30–17.45 – przerwa
17.45–18.45 – panel czwarty: Trudności (nie tylko) pojęciowe
moderacja: Sebastian Szymański
Tadeusz Szawiel, IS UW
Jedyne, co się liczy: objawienie czy filozofia?
Jan Hartman, WNZ UJ
Dlaczego wszyscy jesteśmy ateistami?
18.45–19.00 – przerwa
19.00–20.00 – Ateizm pojęcia, mięso i doświadczenie. Dyskusja z udziałem Szymona Wróbla i artysty Marka Sobczyka, połączona z prezentacją jego prac wykonanych w ramach projektu Wokół słowa ateizm, 2016. (prowadzenie: Ewa Majewska) (zapoznaj się z opisem)
9.00–10.30 – panel piąty: Wokół Nowoczesności
moderacja: Krzysztof Skonieczny
Jakub Dadlez, IF UW
Możliwość niewiary u progu nowoczesności
Jacek Dobrowolski, IF UW
Ateizm i nowoczesność – kilka uwag o związkach pomiędzy pojęciem nowoczesności a sekularyzmem
Krzysztof Matuszewski, IF UŁ
Dosadni luminarze
10.30–10.45 – przerwa
10.45–12.15 – panel szósty: Konteksty niemieckie (Feuerbach/Nietzsche/Arendt)
moderacja: Krzysztof Skonieczny
Jowita Guja, WH AGH
Czy ateista może być zbawiony? Wątki soteriologiczne w alienacyjnej krytyce religii
Paweł Pieniążek, IF UŁ
Nietzsche – ateizm niedopełniony
Anna Nieszporek-Trzcińska, IFiS PAN
(Nie)posłuszeństwo jako kategoria (a)religijna w myśli Hannah Arendt
12.15–12.30 – przerwa
12.30–14.00 – panel siódmy: Kognitywistyka i logika
moderacja: Sebastian Szymański
Konrad Szocik, WSIiZ Rzeszów
Ewolucyjne i kognitywne konteksty polskiej dyskusji o ateizmie
Wojciech Krysztofiak, IF US
Fundamentalizm religijny i przestrzenie mentalne*
*- Wystąpienie jest finansowane w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki nr 2016/21/B/HS1/00821, pt. “Fenomenologiczne mechanizmy prefabrykowania przestrzeni mentalnych”
14.00–14.45 – przerwa obiadowa
14.45–16.15 – panel ósmy: Filozofia polska
moderacja: Ewa Majewska
Stanisław Obirek, OSA UW
Ateizm i teizm. Nowe spojrzenie na Wiara dobra, niewiara dobra Leszka Kołakowskiego
Michał Jędrzejek UJ, AAL
Leszek Kołakowski o ateizmie
Michał Wróblewski, WF UG
Ateizm w demonozofii Jerzego Prokopiuka
16.15–16.30 – przerwa
16.30–18.00 – panel dziewiąty: Polskie problemy – patrząc oddolnie
moderacja: Katarzyna Szafranowska
Tomasz Sieczkowski, IF UŁ
Nowy ateizm a „sprawa polska”
Mikołaj Rakusa-Suszczewski, CE UW
Ateizm buntu – ruchy społeczne na rzecz kultury laickiej w Polsce
Mateusz Falkowski, IK UJ
Ludowy ateizm – sprawozdanie dla akademii
18.00–18.15 – przerwa
18.15–19.15 – Dyskusja na temat książki Michaela Ruse pt.
Ateizm. Co każdy powinien wiedzieć, która ukazała się nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego w roku 2016.
Udział wezmą: prof. Szymon Wróbel (Laboratorium Techno-Humanistyki), dr Tomasz Sieczkowski (UŁ, tłumacz książki),
dr Joanna Klimczyk (IFiS PAN), prof. Konrad Talmont-Kamiński (WSFiZ). Dyskusję poprowadzi dr Sebastian Szymański (Laboratorium Techno-Humanistyki).
Laboratorium Techno-Humanistyki
Kolegium "Artes Liberales"
Uniwersytet Warszawski
ul. Dobra 72
00-312 Warszawa